استراتژی مناسب استارپ‌ها برای همکاری با شرکت‌های بزرگ

همکاری با شرکت اوبر کار آسانی نیست. اصولاً مشارکت با شرکت‌های بزرگ، با چالش‌های متعددی است و در این مورد خاص، تاریخچه‌ی اخیر اوبر پر از حواشی و اعتراض بوده است.هفته‌ی گذشته، کسب و کار آنلاین اجاره‌ی اتومبیل گت اروند (Getaround) به موفقیت جالبی دست پیدا کرد. این کسب و کار آنلاین که در سال ۲۰۱۶ به‌عنوان یکی از ۳۰ کسب و کار آنلاین برتر با بنیان‌گذاران زیر ۳۰ سال انتخاب‌شده بود، مشارکت خود را با اوبر برای راه‌اندازی اوبر رنت (Uber Rent) آغاز کرد. این قسمت جدید به کاربران اجازه می‌دهد از طریق برنامه‌ی اوبر، اتومبیل موردنظر خود را از گت اروند اجاره کنند.اما پروسه‌ی موافقت این دو شرکت، برای هر کارآفرینی که می‌خواهد با یک صنعت حرفه‌ای همکاری کند؛ بسیار جالب و آموزنده است.به گفته‌ی سام زاید مدیرعامل گت اروند، این کسب و کار آنلاین چندین سال پیش به‌واسطه‌ی برخی سرمایه‌گذاران مشترک ، پیشنهاد یک پروژه‌ی مشترک را با اوبر مطرح کرد. ولی این گفتگوها به‌جایی نرسید و مبحث خاتمه یافت. در طول چند سال بعد، گت اروند کشش بیشتری در منطقه‌ی Bay Area پیدا کرد. اواخر سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که مبحث همکاری دوباره طرح شد، برخی از کارمندان اوبر خودشان از این سرویس استفاده می‌کردند و به تعاملات مشترک، علاقه‌مند بودند. زاید می‌گوید:نیازی نبود فرایند پیچیده‌ای را طی کنیم. همه گت اروند را می‌شناختند. همه اوبر را هم می‌شناختند. بسیار خوب، باید صحبت می‌کردیم!پس از چند ماه مذاکره، در ماه می ۲۰۱۷ نخستین برنامه‌ی آزمایشی به مرحله‌ی اجرا درآمد. یک ماه بعد تراویس کالانیک مدیرعامل اوبر استعفا داد، اما این برنامه ادامه یافت. زاید معتقد است به کمک سه استراتژی بر موانع راه غلبه کرده است. راهبردهایی که همیشه در مشارکت کسب و کار آنلاین‌ها و شرکت‌های بزرگ، مؤثر هستند:ترس را کنار بگذاریدگفتگوهای اولیه‌ی مشارکت گت اروند و اوبر، بسیار استراتژیک و محافظه‌کارانه بود. هیچ‌یک از شرکت‌ها نمی‌خواستند اهداف و دستور کار خود را اعلام کنند. زاید از کارمندانش خواست اما ترس را کنار بگذارند و بدون جبهه‌گیری، احترام اوبر را به دست آورند. پس‌ازآن بود که تیم‌ها ارتباط شفاف‌تری با یکدیگر برقرار کردند. زاید می‌گوید:وقتی یک شرکت کوچک و یک شرکت بزرگ باهم شریک می‌شوند، شمار زیادی از زمان‌ها شرکت کوچک‌تر از بیان خواسته‌های خود می‌ترسد. گاهی باید بگوییم: «نه، این روند به ما جواب نمی‌دهد.» یا «اجازه بدهید کارها را به شیوه‌ی دیگری پیش ببریم.» ارتباطات شفاف، اعتماد بین طرفین را تقویت می‌کند.با همه مثل یک تیم رفتار کنیداوبر فقط تعداد اندکی از کارکنانش را برای بررسی پتانسیل‌های گت اروند به این شرکت فرستاده بود. اما تیم مذاکره‌ای گت اروند تقریباً از همه‌ی اعضای شرکت تشکیل‌شده بود. این تفاوت مقیاس، زمانی که اعضای دو شرکت تحت یک تیم واحد کار کردند، اهمیت خود را از دست داد. حالا دیگر ضروری نبود که کدام شرکت حقوق آن‌ها را پرداخت می‌کند. زاید تصدیق می‌کند:بدیهی است که گاهی اختلاف و تنش به وجود می‌آید. اما شفافیت، اعتماد و ارتباطات مؤثر، این مشکلات را کاملاً حل می‌کند.اهداف خود را هماهنگ کنیدهر مشارکتی، با اهداف و اولویت‌های رقابتی همراه خواهد بود. زاید تلاش کرده که اهداف اوبر و گت اروند، از همان آغاز کار با یکدیگر همسو شوند. به عقیده‌ی او ممکن است این مسئله در مراحل اولیه نمود زیادی نداشته باشد، اما به‌مرورزمان مثل یک گلوله‌ی برفی، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. مسائل مرتبط با محصولات و خدمات، مهندسی، مسائل عملیاتی و حقوقی، همه خواهند توانست باعث اختلاف شوند. هماهنگی اولیه و زودهنگام، خواهد توانست شما را در طول ماه‌های بعد از چالش‌ها محافظت کند و مشارکت شما را تداوم بقسمتد.بیشتر بخوانید: اوبر، گوگل و تسلا؛ شرکت‌هایی که برخلاف تصور مردم ساختارشکن نبودند تاکید اوبر بر توسعه فناوری خودروی خودران برای ساخت دوستی نزدیک با یک فرد چقدر زمان نیاز است؟ اوبر، کسب و کار آنلاین اشتراک‌گذاری دوچرخه‌ JUMP را تصاحب کرد قوانینی برای ارائه بازخورد سازنده
https://www.zoomit.ir/2018/4/16/270800/startup-strategies-partner-bigger-company/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان