انتقادپذیری؛ ویژگی حیاتی برای مؤسس کسب و کار آنلاین



مقاله‌ها و آموزش‌های متعدد کارآفرینی به مؤسسان کسب و کار آنلاین‌ها توصیه می‌کنند که بدون توجه به نظرات مخالف و با ایمان خالص به ایده و تیم خود، در مسیر پیشرفت شرکت نوپا قدم بردارند. به بیان دیگر این مقاله‌ها ادعا می‌کنند که خوش‌بینی ضروری‌ترین فاکتور شخصیتی یک مؤسس کسب و کار آنلاین است. آن‌ها به شما می‌گویند که به هیج انتقادی گوش ندهید.
همه‌ی ما به این نکته اذعان داریم که با تصور بدبینانه و ناامید، هیج موفقیتی حاصل نمی‌شود. با این حال بی‌توجهی به تمام انتقادات خواهد توانست باعث بحرانی بزرگ در مسیر کاری شود. عموم کارآفرینان رؤیاها و ایده‌های بزرگ دارند و به‌قدری مجذوب خود و عملکردشان هستند که برخی اوقات معایب بزرگ کار را نادیده می‌گیرند. واقعیت این است که با شنیدن نظرات فردی با نگرانی‌های معقول، می‌توان در زمان، هزینه و انرژی افراد زیادی صرفه‌جویی کرد. احاطه شدن با افرادی که همیشه نظرات منفی دارند، باعث از بین رفتن ایده‌ها و کاهش عملکرد می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که هر انتقادی را نادیده بگیرید.
جیم ران، کارآفرین مشهور و سخنران انگیزشی جمله‌ای نمونه‌زدنی دارد: «ما میانگین پنج نفری هستیم که با آن‌ها ارتباط داریم.» با توجه به این جمله می‌توان گفت مغز هر فرد پر از ایده‌هایی است که این پنج نفر تأیید می‌کنند یا در مورد آن بحث می‌کنند. نظرات افراد دیگر نیز خواهد توانست در زندگی ما تأثیرگذار باشد. ممکن است ایده‌ی یک نفر در مورد تفکر بیشتر در زمینه‌ی کسب و کار (با ظاهری نگران‌کننده و منفی)، تأثیری مفید برای ما داشته باشد.

پس از درک فواید گوش دادن به انتقادها، با این سؤال مواجه می‌شویم که چگونه این روند را به‌صورت بهینه اجرا کنیم. به بیان دیگر چگونه بهترین انتقادها برای شنیدن و عمل کردن را انتخاب کنیم تا در دام منفی‌گرایی گرفتار نشویم. در ادامه‌ی این مطلب وبلیان به راهکاری سه مرحله‌ای می‌پردازیم که در انتخاب، شنیدن و بررسی انقادات در یک کسب و کار آنلاین کمک می‌کند:
۱- انتقادهای مفید را کشف کنید
نکته‌ی ضروری برای مؤسس کسب و کار آنلاین این است که همیشه وقت کمی دارد. در نتیجه گوش دادن به تمام انتقادات و توجه جدی به آن‌ها، یکی از سرمایه‌های اصلی او را هدر خواهد داد. برای جلوگیری از چنین حالتی در قدم اول باید بتوانید انتقادات مفید را که ارزش شنیدن دارند کشف کنید. در قدم اول به دنبال دلیلی برای تأیید مفید بودن انتقاد باشید. به بیان دیگر مطمئن شوید که انتقاد وارده وسیله‌ای برای ناامیدی یا خراب کردن مسیر حرکت نیست.

مقاله‌های مرتبط:
چرا انتقاد سازنده عامل محرک خلاقیت در کسب و کارها است؟
تا چه اندازه برای انتقادها در کسب و کار اهمیت قائل شویم

برای شناخت انتقادات قابل تأمل می‌توان ابتدا به شخص ارائه‌دهنده دقت کرد. انتقادهای  دو دسته از افراد عموما مفید و قابل شنیدن هستند: دسته‌ی اول افرادی که همیشه از شما حمایت کرده‌اند و دسته‌ی دوم آن‌هایی که در همه‌ی حالات با شما و همراه تیم‌تان یا جزئی از آن بوده‌اند. گروه اول سرمایه‌گذاری معنوی کسب و کار آنلاین هستند و در سؤالات، چالش‌ها و نگرانی‌های شما شریک خواهند ماند. گروه دوم همراهانی هستند که خطرات پیش رو را به شما گوشزد می‌کنند و سؤالات و چالش‌هایی برای تفکر بیشتر ارائه می‌دهند.
۲- سؤال بپرسید
سؤال پرسیدن ساده‌ترین مرحله در توسعه‌ی تفکرات ذهنی در مسیر پیشرفت است. شما باید از منتقدین و حامیان خود سؤالاتی بپرسید که دلایل نظرات آن‌ها را مشخص کند. اگر یکی از دوستان شما محصول شرکت را عالی توصیف می‌کند، از او دلیل تأییدش را بپرسید. او را در مقام مشتری قرار دهید و بپرسید چرا محصول شما را می‌خرد؟ چه مقدار هزینه برای این محصول پرداخت خواهد کرد؟ چه چیزی نیاز دارد که شما تأمین نکرده‌اید؟

حتی اگر دوستتان فردی حرفه‌ای در زمینه‌ی کسب و کار آنلاین شما نباشد، باز هم خواهد توانست مانند یک مشتری صادق پاسخ بدهد و به‌نوعی در تحقیقات بازار نقش داشته باشد. در حالت دیگر که از دوستی حرفه‌ای یا کارآفرین این سؤالات را بپرسید، دید حرفه‌ای‌تری نسبت به ایده پیدا خواهید کرد و بعلاوه، طرز تفکرات نسبت به کسب و کار آنلاین و وضعیتش صیقل می‌خورد.
۳- تناقضات را بررسی کنید
قطعا در میان ایده‌های شنیده‌شده با مواردی متناقضی روبه‌رو خواهید شد. ممکن است یکی از دوستان انتقادی داشته باشد که در نظر دیگری کم‌اهمیت است یا حتی مزیت محسوب شود. علاوه بر آن، انتقادات را برای افرادی که با تمام ایده‌هایتان موافق هستند، بازگو کنید. ممکن است آن‌ها به این موارد توجه نکرده باشند یا آن‌ها را نقطه‌ی ضعف خاصی ندانند.
در نهایت به این نکته توجه کنید که انتقادات همیشه در نگاه اول ترسناک هستند؛ اما در بلندمدت خواهند توانست به بهترین سرمایه‌ی شما تبدیل شوند. بدون انتقاد و بازخورد، احتمال دچار شدن به مشکلات و چالش‌های مخرب افزایش می‌یابد. ولی مؤسس کسب و کار آنلاین نباید به نظرات همه‌ی افراد گوش دهد؛ اما بهتر است گروهی از منتقدین دلسوز و قابل اعتماد در اطراف خود جمع کند. بدون این گروه منتقد، احتمال گرفتار شدن در طرز فکر فوق مثبت‌اندیش بالا می‌رود.








بیشتر بخوانید:


چرا هر کارآفرین باید یک رهبر خدمتگزار باشد




بهترین زمان برای جذب سرمایه‌گذار کسب و کار آنلاین




بهترین زمان برای نوشتن طرح کسب و کار




ضرورت استخدام مدیرعامل برای کسب و کار آنلاین‌ها




بلاک چین و ارزهای دیجیتال چگونه دنیای کارآفرینی را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟




https://www.zoomit.ir/2018/5/28/272502/you-need-listen-your-critics/

کلیدواژه : entrepreneurIdea
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان