معرفی کسب و کار آنلاینی برای ارائه بسته بندی دوستدار محیط زیست



این روزها مسئله‌ی بسته‌بندی سفارش‌ها و استفاده از مواد قابل بازیافت نسبت به گذشته جدی‌تر گرفته می‌شود. به‌عنوان نمونه اگر از فروشگاه آنلاینی به نام Toad & Co تی‌شرت یا سوییشرت خریداری کنید، قبل از تکمیل سفارش روی صفحه گزینه‌ی «استفاده‌ی مجدد» به کاربر نشان داده می‌شود. در صورت انتخاب این گزینه، سفارش شما در بسته‌بندی قابل استفاده‌ی مجدد ارسال خواهد شد. به این صورت که شما بعد از تحویل گرفتن سفارش به جای دور انداختن بسته‌، آن را در صندوق پست قرار می‌دهید تا به فروشگاه بازگردانده و از آن برای ارسال سفارش دیگری به مشتری‌ها استفاده شود. این شرکت اولین برندی است که از سیستم بسته‌بندی جدید استفاده می‌کند و این سیستم جدید به وسیله کسب و کار آنلاین LimeLoop ارائه شده است.

این بسته‌بندی‌ سبک و ضد آب از وینیل‌های (گروه عاملی در شیمی آلی و به‌صورت یک مولکول اتیلن که یک اتم هیدروژن از آن جدا شده باشد) بادوامی درست شده‌ است که از بیلبوردها بازیافت می‌شوند. این کسب و کار آنلاین تخمین زده است هر یک از این بسته‌ها خواهد توانست با تمیز شدن و تعمیر شدن، حدود دو هزار بار مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین تعداد زیادی کیسه‌ی پلاستیکی شود. کسب و کار آنلاین LimeLoop در حال حاضر فقط با شرکت‌های فروشنده‌ی لباس همکاری می‌کند اما قصد دارد در آینده، بسته‌بندی تمام فروشگاه‌های آنلاین را انجام دهد.
همان‌طور که می‌دانید با بیشتر شدن مشغله‌های مردم، مقدار خرید آن‌ها از فروشگاه‌های آنلاین نیز بیشتر می‌شود. مواد خریداری‎شده نیاز به بسته‌بندی مخصوص دارند و زمانی که حجم زیادی از آن‌ها دور ریخته می‌شود، آسیب جدی به محیط زیست وارد می‌کند. فروشگاه اینترنتی آمازون در سال گذشته بیش از پنج میلیارد سفارش را در سراسر جهان تحویل داد. حال در نظر بگیرید چند فروشگاه آنلاین در سراسر دنیا وجود دارند و هر سال چه هزینه‌ای بابت ساخت و دور انداختن بسته‌ محصولات آن‌ها می‌شود. کسب و کار آنلاین LimeLoop از داده‌های شرکت‌های USPS، FedEx و UPS استفاده کرده و تخمین زده است هر سال حدود ۱۶۵ میلیارد بسته‌ در سراسر آمریکا تحویل داده می‌شود. اگر فرض کنیم بسته‌بندی‌ با کاغذ انجام شده؛ یعنی بیش از یک میلیارد درخت صرف ساختن بسته‌ها شده است. هرقدر خرید از فروشگاه‌های آنلاین بیشتر ‌شود این عدد نیز بیشتر می‌شود.
تعداد کمی از شرکت‌ها در حال حاضر بسته‌بندی‌ قابل استفاده‌ی مجدد به کار می‌برند. به‌عنوان نمونه شرکت eBay در سال ۲۰۱۰ بسته‌بندی‌ قابل استفاده‌ی مجدد را مورد آزمایش قرار داد؛ اما بعد از مدتی این روش را کنار گذاشت. این شرکت هیچ توضیحی در مورد نحوه‌ی ارزیابی راه خود و دلیل عدم استفاده از آن ارائه نداده است.
استفاده از بسته‌بندی‌ قابل استفاده‌ی مجدد منطقی به نظر می‌رسد؛ اما این ایده آن‌طور که انتظار می‌رفت از سوی صنعت مورد استقبال قرار نگرفت. ممکن است دلیل اصلی مخالفت این باشد که برای ارائه‌ی بسته‌های جدید باید ساختار فعلی تغییر پیدا کند. خرده‌فروشان و برندها معتقدند بسته‌بندی قابل استفاده‌ی مجدد از دیدگاه تجارت الکترونیک نیازمند بازسازی زیرساخت‌های تحقق‌یافته است و اندازه‌ی آن مشخص نیست. به‌عنوان نمونه شمار زیادی از خرده‌فروشان سنتی که سفارش‌های آنلاین خود را در مغازه‌ها بسته‌بندی و برای مشتری‌ها ارسال می‌کنند، در مغازه‌های کوچک خود امکان انبار کردن بسته‌های قابل استفاده‌ی مجدد را ندارند.‌

در حال حاضر سرعت و کارآمدی دلیل اصلی استفاده‌ی مردم از تجارت الکترونیک است و این شرکت‌ها باید برای حفظ بقای خود به این دو اصل پایبند باشند. درنتیجه روش‌‌های بسته‌بندی که به این دو اصل پایبند نباشند، ممکن است از سوی مشتری مورد استقبال قرار نگیرند. ولی سایر اصول مانند درک مصرف‌کننده و پایداری ممکن است در آینده در رابطه با این مبحث به برندها کمک کند.
یکی دیگر از چالش‌های این کسب و کار آنلاین، متقاعد کردن مشتریان به ارسال مجدد بسته‌ها است. اگر این اتفاق نیفتد و مشتری بسته‌ی ارسال‌شده را برای خودش نگه دارد مطمئنا ایده‌ی کسب و کار آنلاین با شکست مواجه خواهد شد. همچنین اگر کل سیستم طراحی دقیقی نداشته باشد و به‌عنوان نمونه مشتری مجبور باشد برای ارسال مجدد بسته‌ از خانه خارج شود و مسافت زیادی را با ماشین طی کند، ایده‌ی کسب و کار آنلاین از هدف اصلی خود یعنی کمک به حفظ محیط زیست دور خواهد شد. با همه‌ی این مشکلات و چالش‌ها صاحبان کسب و کار آنلاین معتقدند ایده‌ی ارائه‌ی بسته‌بندی‌ قابل استفاده‌ی مجدد در آینده همه‌گیر خواهد شد.
ارزش‌های اجتماعی با سرعت زیادی نسبت به سال‌های گذشته در حال تغییر هستند و برندهای زیادی از این مبحث استقبال کرده‌اند. بنابراین جای تعجب ندارد اگر ببینیم شمار زیادی از کسب و کار آنلاین‌ها به سمت تولید بسته‌های قابل استفاده‌ی مجدد تغییر مسیر دهند.
شرکتی به نام Repack در اروپا برای خرده‌فروشان کیف‌های قابل استفاده‌ی مجدد تأمین می‌کند و مدل کار آن مشابه کسب و کار آنلاین LimeLoop است. یعنی مشتری بعد از دریافت سفارش، کیف را مجددا ارسال می‌کند و شرکت Repack هزینه‌ی ارسال آن را به مشتری پرداخت می‌کند. همچنین مشتری‌ها بعد از بازگرداندن بسته‌، در خریدهای آینده‌ی خود تخفیف دریافت می‌کنند و این مبحث انگیزه‌ای مشتری‌ها را بالا می‌برد. شمار زیادی از شرکت‌های دیگر نیز به مشتری‌ها قول می‌دهند در ازای بازگشت هر بسته‌، یک درخت بکارند.

شرکت Repack در حال حاضر حدود ۴۰ مشتری دارد و می‌گوید تعداد آن‌ها با سرعت زیادی در حال افزایش است. از طرفی تعداد تبلیغات فرهنگی مرتبط با حفظ محیط زیست روزبه‌روز در شبکه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود و این مبحث باعث می‌شود دید مردم نسبت به فروشگاه‌هایی که بسته‌بندی قابل استفاده‌ی مجدد عرضه نمی‌کنند عوض شود. مطمئنا این مبحث در آینده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و شرکت‌ها مجبور می‌شوند برای حفظ مشتری‌های خود و جذب مشتری‌های جدید به بسته‌بندی‌ قابل استفاده‌ی مجدد روی آورند.
کسب و کار آنلاین LimeLoop امیدوار است کار‌های خود را در آینده‌ی نزدیک گسترش دهد و علاوه‌بر تولید بسته‌بندی مناسب برای ارسال لباس، برای سایر سفارش‌های آنلاین نیز بتواند بسته‌بندی مناسب تهیه کند. این کسب و کار آنلاین همچنین به دنبال این است که بتواند با برندهای مطرح همکاری کند و راه‌ حل خود را به تمام صنایع عرضه کند.







بیشتر بخوانید:


تلاش یک فرد نابینا برای افزایش شانس استخدام معلولان




تدابیر کارآفرینان بزرگ برای رویارویی با بحران‌های مالی




تجسم بصری؛ ابزاری جالب برای تبدیل شدن به مربی خودتان




نکاتی برای موفقیت به‌عنوان کارآفرین صنعت موسیقی




چرا رئیس شرکت نباید با کارمندان صمیمی شود




https://www.zoomit.ir/2018/4/23/271076/startup-for-eco-friendly-package/

کلیدواژه : entrepreneurpackaging
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان