تا 60 درصد تخفیف به مناسبت رونمایی از نسخه جدید وبسایت در کلیه محصولات.

چرا کارآفرینان زن سرمایه کمتری دریافت می‌کنند

این روزها زنان نقش بسیار پررنگی در محیط کار پیدا کرده‌اند و مدیریت شمار زیادی از پست‌های کلیدی به آن‌ها سپرده می‌شود. به طوری که مجله‌ی The Economist توانمندسازی زنان در اقتصاد را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌ها در ۵۰ سال گذشته معرفی کرده است. زنان بیش از سه تریلیون دلار به اقتصاد کمک کرده‌اند و مالکیت ۳۶ درصد تمامی کسب‌وکارها را بر عهده دارند. شرکت‌هایی که به وسیله بنیان‌گذاران زن راه‌اندازی شده‌اند ۶۳ درصد عملکرد بهتری نسبت به تیم‌های مردانه داشته و همچنین ارزیابی بهتری نسبت به آن‌ها داشته‌اند. اما با وجود تمام این اعداد و ارقام دلگرم کننده، کسب و کار آنلاین‌هایی که به وسیله بنیان‌گذاران زن راه‌اندازی شده‌اند فقط دو درصد کل سرمایه‌گذاری سال گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. جذب سرمایه یکی از سخت‌ترین مراحل هر کسب و کار آنلاینی است؛ اما آمار نشان می‌دهند این مبحث برای کارآفرینان زن سخت‌تر است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی وبلیان به بررسی دلایل این مبحث می‌پردازیم.۱- سوالاتی که از زنان پرسیده می‌شود متفاوت استتیم بازاریابی کسب‌وکار دانشگاه هاروارد تصمیم گرفت برای پیدا کردن علت سرمایه‌گذاری نشدن کسب و کار آنلاین‌هایی با بنیان‌گذاران زن وارد عمل شود و تحقیقاتی را در این رابطه آغاز کرد. آن‌ها بعد از بررسی ۱۲۵ درخواست جذب سرمایه و ۳۶ ساعت تحقیق روی آن‌ها نتیجه‌گیری کردند تعصب ناخودآگاه میان مردان و زنان باعث شده است مبحث سوالاتی که از کارآفرینان مرد و زن پرسیده می‌شود متفاوت باشد. «پتانسیل رشد» و «احتمالات آینده» مبحث اصلی سوالاتی که از کارآفرینان مرد پرسیده می‌شود را تشکیل می‌دهند. درحالی‌که «احتیاط در مورد پول» و «خطرات مرتبط» محوریت سوالاتی هستند که از کارآفرینان زن پرسیده می‌شود.تمایز در مبحث سوالات منجر به درک متفاوتی از شخصیت طرف مقابل می‌شود و درنتیجه شانس کارآفرینان زن برای جذب سرمایه را کاهش می‌دهد.۲- تصمیم‌گیرندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرد هستندهمان‌طور که می‌دانید قسمت عمده‌ای از کار‌های سرمایه‌گذاری با شبکه‌سازی در ارتباط است. شبکه‌ای از افرادی که به یکدیگر اعتماد دارند و از یکدیگر حمایت می‌کنند. از طرفی این را هم می‌دانیم که زنان بیشتر از مردان درگیر برقراری تعادل میان کار و زندگی هستند و مسئولیت‌های سنگینی مانند نگهداری از بچه‌ها را بر عهده دارند. درنتیجه نخواهند توانست مانند مردان به دنبال شبکه‌سازی و تقویت ارتباطات باشند.همچنین قسمت عمده‌ای از جامعه‌ی سرمایه‌گذاران از مردان تشکیل شده است و این افراد به طور طبیعی همکاری با کارآفرینان مرد را نسبت به کارآفرینان زن ترجیح می‌دهند.۳- کارآفرینان مرد شناخته شده‌تر از زنان هستندکندیدا براش (Candida Brush)، استاد کارآفرینی دانشگاه بابسون (Babson) معتقد است یکی از دلایلی که زنان سرمایه‌ی کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند این است که مردان در امور مربوط به کارآفرینی شناخته شده‌تر از زنان هستند. این پروفسور می‌گوید زمانی که از دانشجویانش می‌خواهد چند کارآفرین شناخته شده را نام ببرند اغلب آن‌ها بعد از نام بردن ۶ تا ۱۰ کارآفرین مرد یک کارآفرین زن را نام می‌برند. این یک واقعیت است که همیشه نام استیو جابز و مارک زاکربرگ قبل از آریانا هافینگتون و سارا بلیکلی به‌عنوان کارآفرینان موفق برده می‌شود. ممکن است همین مبحث است که به طور ناخودآگاه باعث بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران روی کارآفرینان زن می‌شود. براش معتقد است زنان موفق باید بیشتر از گذشته به جامعه معرفی شوند تا ذهنیت مردم نسبت به این مبحث عوض شود.آلیسون وود بروکز (Alison Wood Brooks)، استاد دانشگاه هاروارد تحقیق دیگری را در این زمینه انجام داده و اعلام کرده است سخنرانی‌هایی که به وسیله کارآفرینان مرد انجام می‌شود پرطرفدارتر از سخنرانی زنان است. حتی زمانی که محتوای سخنرانی دقیقا یکسان باشد.۴- زنان نسبت به مردان محتاط‌تر هستندآماندا براون (Amanda Brown)، مدیر اجرایی سابق شورای کسب‌وکار ملی زنان معتقد است مشکل جذب سرمایه‌ی کارآفرینان زن مانند مشکل مرغ و تخم‌مرغ است. زنان تمایل بیشتری به راه‌اندازی فرآیندهای مستقل دارند و این مبحث روی اعتبار آن‌ها تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که جذب سرمایه برای کسب‌وکارهایی با اعتبار پایین سخت است پس کمک نگرفتن از منابع خارجی یا همان بوت‌استرپ باعث می‌شود پول کمتری وارد شرکت شود و درنتیجه رشد کسب‌وکار کاهش پیدا کند. بنابراین این تصور در ذهن دیگران ساخت می‌شود که کارآفرینان زن در مقایسه با مردان افرادی از خود راضی یا ناموفق هستند.۵- زنان باید در برابر اختلاف‌ها قوی باشندکمپین‌هایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند ثابت کرده‌اند که زنان نسبت به مردان با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. همان‌طور که می‌دانید امروزه اکثر سرمایه‌گذاران خطرپذیر مرد هستند و این مبحث شمار زیادی از دغدغه‌های مردان را کاهش داده است. درنتیجه این افراد هیچ تلاشی برای کمک به کارآفرینان زن نمی‌کنند. از آنجایی که این مبحث هیچ صدمه‌ای به شهرت و کسب‌وکار آن‌ها وارد نمی‌کند باعث می‌شود هیچ اقدام اساسی در این مورد صورت نگیرد و درنتیجه زنان را در یک موقعیت فوق‌العاده آسیب‌پذیر قرار می‌دهد.۶- زنان هیچ پشتیبانی ندارندشرکت‌های سرمایه‌گذاری کمی وجود دارند که تصمیم‌گیرندگان اصلی آن را زنان تشکیل بدهند و درنتیجه بتوانند حمایت بیشتری از همنوعان خود داشته باشند. اغلب سرمایه‌گذاران مرد روی کارآفرینان زنی سرمایه‌گذاری می‌کنند که مبحث کارشان به نوعی با حمایت زنان در ارتباط باشد. مانند شرکت‌هایی که در تهیه‌ی لباس‌های زنانه و بچه‌گانه کار می‌کنند. درنتیجه زمانی که صحبت از ایده‌های مرتبط با تکنولوژی به میان می‌آید کار زنان بسیار سخت‌تر می‌شود. هرقدر به تعداد زنان تصمیم‌گیرنده در مورد سرمایه‌گذاری کسب و کار آنلاین‌ها افزوده شود، سرمایه‌گذاری روی کارآفرینان زن نیز افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه برای حل این مشکل باید به دنبال استخدام بیشتر زنان در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و دادن نقش‌های کلیدی به آن‌ها باشیم.بیشتر بخوانید: آیا کارآفرینان خوب ‌لزوماً مدیرعاملان خوبی خواهند بود؟ اولین تجارب مشاهیر و کارآفرینان مطرح در ارتباط با کسب درآمد با تأثیرگذارترین زنان کارآفرین تاریخ آشنا شوید چرا کارآفرین شدن کار هر کسی نیست؟ یک پاسخ روانشناختی چالش های تبدیل شدن از آزادکار به کارآفرین
https://www.zoomit.ir/2018/3/10/269456/disadvantages-confronting-female-entrepreneurs-seeking-venture-capital/

کلیدواژه : entrepreneur
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان