چگونه بفهمیم یک کسب و کار آنلاین ارزش ریسک کردن دارد



یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی که در مورد تمام کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد این است که آیا خواهد توانست در آینده عملکرد خوبی داشته باشد یا خیر. به همین منظور باید دید کدام معیارهای داخلی و خارجی به طور بالقوه روی عملکرد یک کسب و کار آنلاین در آینده تأثیر خواهند گذاشت. برای بررسی کردن این معیارها ابتدا باید به ارزیابی کسب و کار آنلاین بپردازیم و سپس ریسک‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.
کسب و کار آنلاین‌های یونیکورن (کسب و کار آنلاین‌هایی که در زمان کم ارزش میلیون دلاری پیدا می‌کنند) این باور را در عموم ساخت کرده‌اند که پتانسیل رشد، دلیل اصلی موفقیت کسب و کار آنلاین است. درصورتی‌که برنده‌ی اصلی رقابت کسب و کار آنلاین‌هایی هستند که تلاش می‌کنند ریسک‌های موجود را کاهش دهند. با این حال عامل ها زیادی در موفقیت یک کسب‌وکار دخیل هستند و تعداد کمی از کسب و کار آنلاین‌های یونیکورن از ابتدا پیش‌بینی شده بودند که به این مرحله خواهند رسید. از آنجایی که شناختن ریسک‌ها تا حدود زیادی از شکست کسب و کار آنلاین جلوگیری می‌کند، در ادامه‌ی این مقاله‌ی وبلیان به بررسی پنج سوالی می‌پردازیم که کمک می‌کنند متوجه شویم آیا یک طرح تجاری ارزش ریسک کردن را دارد یا خیر.

۱- آیا اعضای تیم محصول مورد نیاز بازار را پیدا خواهند کرد؟
یکی از اولین مواردی که در ارزیابی ریسک‌های کسب و کار آنلاین باید در نظر گرفته شود این است که آیا محصول یا خدمات کسب و کار آنلاین خواهند توانست جایگاه خود را در بازار پیدا کنند؟ مطابق گزارش اعلام شده به وسیله CB Insights (شرکت سازنده‌ی نرم‌افزارهای پیش‌بینی روند تکنولوژی) دلیل اصلی شکست نیمی از کسب و کار آنلاین‌ها این بوده که بازار هیچ نیازی به محصول یا خدمات آن‌ها نداشته است. الکس شولتز (Alex Schultz)، معاون بازاریابی رشد شرکت فیسبوک معتقد است پیدا کردن محصولی که مطابق نیازهای بازار باشد چالش بزرگی است. او در یکی از سخنرانی‌های خود در دانشگاه استنفورد گفته است اکثر کسب و کار آنلاین‌ها گمان می‌کنند محصول مناسب برای ارائه به بازار را پیدا کرده‌اند درصورتی‌که باور آن‌ها با واقعیت تفاوت دارد. هیچ‌کس نخواهد توانست آینده را پیش‌بینی کند و گاهی‌اوقات حتی محصولات مرتبط با تکنولوژی جالب نیز نخواهند توانست توجه مشتری را جلب کنند. برای اینکه ببینید آیا محصول یا خدماتی که می‌خواهید به بازار عرضه کنید شانسی دارند یا خیر بهتر است سوال‌های زیر را از خودتان بپرسید:
آیا اعضای تیم خواهند توانست مشتری و چالش‌های او را توصیف کنند؟ ورود به بازار معمولا با شناخت و درک مشتری آغاز می‌شود. بنابراین هرقدر از توضیحات خاص‌تری استفاده شود، احتمال موفقیت کسب و کار آنلاین در ارائه‌ی محصول نیز بیشتر خواهد شد.
آیا بنیان‌گذاران سابقه‌ی این کار را دارند؟ ببینید آیا بنیان‌گذاران یک کسب و کار آنلاین قبلا در چنین فضایی کار کرده‌اند یا فقط یک ایده‌ی جالب به ذهنشان رسیده است؟
آیا روند رشد صعودی بوده است؟ نرخ پیشرفت طبیعی کسب‌وکار را بررسی کنید و ببینید آیا صعودی بوده است یا نزولی؟ آیا مشتری‌ها از خدماتی که دریافت کرده‌اند راضی بوده‌اند و شما را به دیگران پیشنهاد داده‌اند یا تبلیغات آن‌ها را به سمت برند جذب کرده است؟ گاهی اوقات سرمایه‌گذاری روی تبلیغات باعث خریده شدن رشد کسب و کار آنلاین شده و از این مبحث به عنوان موفقیت یک محصول یا خدمات در بازار یاد می‌شود.
۲- آیا اعضای تیم خواهند توانست راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر ارائه دهند؟
پیدا کردن محصول یا خدماتی مطابق نیازهای بازار تازه شروع ماجرا است. یک کسب و کار آنلاین باید بتواند محصولات خود را در مقیاس نیازهای مشتری تحویل دهد. شمار زیادی از کسب‌وکارها به دلیل نداشتن ایده‌های بزرگ و خلاقانه شکست نمی‌خورند بلکه دلیل شکستشان عدم ارائه‌ی محصولات با روش درست است.
اجرای خوب یک ایده به ساختن محصول بدون نقص، بازاریابی صحیح، استفاده از کانال‌های مناسب برای توزیع، مقیاس‌پذیری محصولات و خدمات و تضمین کیفیت آن‌ها بستگی دارد. برای اینکه ببینید آیا تیمتان از عهده‌ی چنین کاری برمی‌آید یا خیر عامل ها موفقیت در صنعت کسب و کار آنلاین خود را پیدا کنید. این عامل ها در هر صنعتی متفاوت هستند و مشخص می‌کنند آیا یک کسب‌وکار خواهد توانست در آینده به موفقیت برسد؟
به‌عنوان نمونه در امور مربوط به خرده‌فروشی، توجه به جزئیات، دنبال کردن معیارهای ضروری، بررسی عامل ها ضروری روی مقدار فروش و تصمیم در مورد راه‌حل‌های جدید بسیار ضروری هستند. درصورتی‌که در امور مربوط به نرم‌افزار، طراحی محصولی مطابق با نیازهای کاربر اهمیت بیشتری دارد. همچنین در امور مربوط به محصولات مصرفی، به بازاریابی برند و نحوه‌ی توزیع محصولات باید بهای بیشتری داده شود.
برای کاهش ریسک کسب و کار آنلاین ببینید سایر کسب‌وکارها چگونه به موفقیت دست پیدا کرده‌اند. اینکه چه چیزی باعث شده یک کارآفرین موفق رشد کند درحالی‌که سایر رهبران شکست خورده‌اند. خواندن زندگی‌نامه بنیان‌گذاران سرشار از نکات آموزنده است. سعی کنید این نکات را با شرایط کسب و کار آنلاین خود تطبیق دهید و سپس آن‌ها را به کار بگیرید.

۳- آیا اعضای تیم همکاری خوبی با هم دارند؟
مواردی که تا اینجا بررسی کردیم مانند پیدا کردن محصول مناسب و مقیاس‌پذیری، همگی به کار اعضای تیم بستگی دارند. جالب است بدانید که CB Insights نداشتن تیم مناسب را سومین دلیل اصلی شکست خوردن کسب و کار آنلاین‌ها می‌داند. بنابراین بسیار ضروری است که ببینیم اعضای تیم چگونه با یکدیگر همکاری می‌کنند. برای سنجیدن این مبحث ببینید اعضای تیم از نظر شخصیتی و حرفه‌ای چه شناختی از یکدیگر دارند و چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. دقت کردن به زبان بدن افراد، هنگام برقراری ارتباط نشان می‌دهد تا چه اندازه به صحبت کردن با یکدیگر علاقه دارند. همچنین ببینید آیا اعضای تیم دیدگاه خود را با یک روش بیان می‌کنند و پیغام مشترکی دارند یا خیر؟ اغلب مردم زمانی که تحت استرس قرار می‌گیرند رفتارهای متفاوتی دارند بنابراین ببینید آیا می‌توانید در چنین شرایطی برای ارائه‌ی یک راه مفید روی اعضای تیم حساب باز کنید. بنیان‌گذار یک کسب و کار آنلاین برای همسو کردن چشم‌انداز اعضای تیم باید از استراتژی تهیه‌ی نقشه‌ی مسیر استفاده کند. نقشه‌ی مسیر نه فقط باید جایگاه کسب‌وکار را در پنج سال آینده توصیف کند بلکه باید نقش هر شخص برای رسیدن به آن جایگاه را به درستی تعریف کند.
۴- آیا اعضای تیم خواهند توانست انطباق پیدا کنند؟
درحالی‌که تیم‌ها باید یک دید کلی از برنامه‌های آینده داشته باشند، همچنین باید بدانند که چگونه می‌خواهند به این چشم‌انداز دست پیدا کنند. این مبحث درواقع همان فلسفه‌ی پیوت (pivot) را توضیح می‌دهد. پیوت زمانی رخ می‌دهد که یک کسب و کار آنلاین جهت استراتژی خود را تغییر می‌دهد و تلاش می‌کند از مسیر دیگری به موفقیت برسد. کسب و کار آنلاین‌ها باید از فرآیندهای علمی در کار‌هایشان استفاده کنند به این صورت که با یک فرضیه‌ی اولیه شروع کرده، سپس آن را بیازمایند و با اندازه‌گیری نتایج تغییرات لازم را اعمال کنند. به‌عنوان نمونه شرکت Slack در ابتدا قصد داشت در زمینه‌ی بازی‌های کامپیوتری کار کند اما امروزه به عنوان کاربردی‌ترین برنامه‌ی کار تیمی شناخته می‌شود. شرکت Flickr نیز قصد داشت در زمینه‌ی بازی‌های کامپیوتر کار کند اما امروزه به یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های اشتراک‌گذاری تصویر تبدیل شده است. یا شرکت یوتیوب نیز در ابتدا به‌عنوان یک سایت دوست‌یابی کار می‌کرد. همه‌ی این نمونه‌ها نشان می‌دهند ساخت تغییر و همسو شدن با بازار شانس موفقیت کسب و کار آنلاین را افزایش می‌دهد. به همین دلیل قابلیت انعطاف‌پذیری یکی از ویژگی‌های ضروریی است که هنگام سنجش توانایی‌های کسب و کار آنلاین باید در نظر گرفته شود.
بنابراین به‌عنوان یک رهبر از خودتان بپرسید مدل کسب‌وکارتان تا چه اندازه انعطاف‌پذیر است و اگر همه چیز مطابق میل پیش نرود آیا خواهد توانست خودش را با شرایط وفق دهد و از فرصت‌های جدید استفاده کند؟ مدل‌های مختلف کسب‌وکار دارای سطوح مختلفی از انعطاف‌پذیری هستند. به‌عنوان نمونه اگر یک منطقه‌ی توریستی محبوبیت خودش را از دست بدهد و تعداد بازدیدکنندگان آن کم شود، هتل‌های آن منطقه هم تحت تأثیر قرار می‌گیرند اما نخواهند توانست بابت این مبحث کاری انجام دهند. اما شرکت AirBnB، که در زمینه‌ی اجاره‌ی اقامتگاه کار می‌کند، خواهد توانست به راحتی در مورد این مبحث انعطاف‌پذیری نشان دهد.
درنتیجه بسیار ضروری است که ببینیم تیم‌ها و مدل‌های کسب‌وکار چه واکنشی در برابر تغییرات خواهند داشت. ما نمی‌توانیم تغییرات را به فقطیی پیش‌بینی کنیم اما می‌توانیم تأثیرات آن را پیش از وقوع بررسی کنیم. اگر بتوانیم معیارهای صحیح را برای سنجیش عملکرد محصول در بازار تعریف کنیم، هرگونه تغییر در احساسات مشتری را نیز متوجه خواهیم شد. به‌عنوان نمونه مقدار وفاداری مشتری به برند، هزینه‌های خرید مشتری و نرخ تراکم از جمله‌ی این معیارها هستند. زمانی که این معیارها نشان دهند بازار علاقه‌ای به محصولات یک کسب‌وکار ندارد، علت چنین رفتاری از سوی مصرف‌کنندگان‌ باید پیدا شده و در صورت لزوم تغییراتی روی محصول اعمال شود.

۵- آیا ایده‌ی کسب و کار آنلاین قابل دفاع کردن است؟
آخرین عاملی که برای سنجیدن ارزشمندی کسب و کار آنلاین باید بررسی شود این است که آیا رقبایی با سرمایه‌ی بیشتر خواهند توانست پیشنهاد بهتری به بازار ارائه دهند یا خیر؟ و آیا کسب و کار آنلاین خواهد توانست به جایگاهی دست پیدا کند که به وسیله رقبا تهدید نشود؟ زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید، دیگر موفقیت کسب و کار آنلاین‌ها را تضمین نمی‌کند. در حال حاضر اینکه یک برند محصولی را برای اولین بار به بازار عرضه می‌کند اهمیت چندانی ندارد. برندی که بتواند در بازار جا بیفتد همیشه برنده‌ی رقابت خواهد بود. فراموش نکنید که شرکت Yahoo به‌عنوان اولین موتور جستجو شروع به کار کرد و MySpace نیز اولین پلت‌فرم شبکه‌های اجتماعی بود. اما امروزه هر دوی آن‌ها با برندهای بهتری جایگزین شده‌اند.
امروزه مبحث قابل دفاع بودن یک ایده به عامل ها بسیار زیادی بستگی دارد. شرکت فیسبوک نشان داد شبکه‌ای از کاربران خواهد توانست در برابر شمار زیادی از رقبا پیروز شود. نتفلیکس و Soundcloud نیز ثابت کردند که داده حتی خواهد توانست در برابر شناخت عمیق مشتری نیز پیروز شود. شرکت‌های تهیه کالای مصرفی مانند Moleskine نیز از مزیت محبوبیت برندشان بهره‌مند شده‌اند.
ارزیابی و سنجیدن تواناهایی کسب و کار آنلاین فرآیند دشواری است که اگر طی آن روی معیارهای ضروری و ضروری تمرکز نشود امکان شکست خوردن آن وجود دارد. فکر کردن روی این پنج سوال به بنیان‌گذاران و سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد دید بهتری از توانایی‌های کسب و کار آنلاین داشته باشند.







بیشتر بخوانید:


چرا زنان می توانند کارآفرینان موفقی باشند




تراویس کالانیک، صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه تاسیس می‌کند




چگونه به عنوان یک مدیر بهترین استفاده را از زمان ببریم




چرا کارآفرینان زن سرمایه کمتری دریافت می‌کنند




آیا کارآفرینان خوب ‌لزوماً مدیرعاملان خوبی خواهند بود؟




https://www.zoomit.ir/2018/3/13/269542/is-your-startup-worth-the-risk/

کلیدواژه : entrepreneur
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان