گزارش زومیت از کسب و کار آنلاین گرایند اصفهان با حضور میلاد منشی پور، موسس و مدیرعامل تپسی

کسب و کار آنلاین گرایند رویدادی است که در شمار زیادی از شهرهای بزرگ جهان، با هدف آشنایی علاقه‌مندان به کارآفرینی و ارزش‌آفرینی برگزار می‌شود. در این رویداد، علاوه بر زمان‌هایی که به شبکه‌سازی و آشنایی با تخصصان و علاقه‌مندان با یکدیگر اختصاص دارد، از یک کارآفرین موفق نیز برای جلسه‌ی پرسش و پاسخ دعوت می‌شود. اصفهان جزو معدود شهرهای ایران است که رویداد کسب و کار آنلاین گرایند را به صورت جدی برگزار می‌کند. خوشبختانه سازمان‌های دولتی و خصوصی اعم از اتاق بازرگانی این شهر نیز در پیشبرد اهداف، با گروه برگزارکننده همراه هستند.مقاله‌های مرتبط:شانزدهمین کسب و کار آنلاین گرایند اصفهان با حضور فریدون کورنگیTAP30 رونمایی شدبازدید معاون علمی رئیس جمهور از مقر تپسیهجدهمین رویداد کسب و کار آنلاین گرایند اصفهان با حضور موسس تپسی برگزار شد. این رویداد به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و در سالن اجتماعات آن برگزار شد. کارشناس گفتگوی این رویداد، هومن رضوانی، از اعضای تیم برگزارکننده‌ی کسب و کار آنلاین گرایند و موسس وبسایت کسب و کار آنلاین شو بود. حضور مدیرعامل و موسس تپسی به عنوان یکی از بزرگترین کسب و کار آنلاین‌های حال حاضر کشور، فرصتی بود تا علاقه‌مندان به حوزه‌ی کارآفرینی، بیشتر با چالش‌های آن آشنا شوند.به رسم تمامی رویدادهای کسب و کار آنلاین گرایند، در ابتدای شروع مراسم شرکت کنندگان به شبکه‌پردازی و آشنایی با افرادی با تخصص‌ها و علاقه‌مندی‌های مشترک پرداختند. در زمان شبکه‌سازی، شرکت‌کنندگان با نصب برچسب‌هایی روی لباس، حوزه‌ی کار یا علاقه‌مندی خود را به دیگر افراد اعلام کرده و در صورت تمایل با آنها به صحبت و تبادل ایده‌ها می‌پرداختند.میاد منشی پور فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد MBA از فرانسه استشروع جلسه‌ی گفتگو با معرفی کوتاهی از تپ‌سی، کار‌های انجام شده و چشم‌انداز آینده‌ی این کسب و کار آنلاین انجام شد. در ادامه، میلاد منشی پور خلاصه‌ای از بیوگرافی خود را عنوان کرد. منشی پور فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه تهران است. او چند سال ابتدای پس از فارغ‌التحصیلی را به کار در صنعت نفت و گاز در ایران مشغول بوده و سپس برای ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به فرانسه رفته است. موسس تپسی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته‌ی MBA از فرانسه دریافت کرده و حدود ۱۰ سال پس از فارغ‌التحصیلی را به کار در این زمینه در شرکت‌های اروپایی و آمریکایی مشغول بوده است. کار عمده‌ی او در این سال‌ها، مشاوره‌ی مدیریت بوده تا این که دو سال قبل، به ایران بازگشته است. منشی پور در مورد بازگشت ایران عنوان می‌کند که در دوره‌ای چهارساله با حمید مهینی، دوست و شریک کنونی‌اش مذاکره کرده و هر دو قانع شده‌اند که برای تاسیس شرکت به ایران سفر کنند. حمید مهینی فارغ‌التحصیل دکترای مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف است که چند سالی را در سیلیکون ولی به عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار کار کرده است.منشی پور در سال‌هایی که به مشاوره‌ی مدیریت می‌پرداخته، کمی از حوزه‌ی فناوری دور بوده اما در دو سال آخر کار، در قسمت فناوری شرکت BCG به مشاوره به شرکت‌های بزرگ می‌پرداخته است. کار‌های مشاوره‌ای او در این مدت به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کرد تا با ساختارشکنی‌های ساخت شده به وسیله کسب و کار آنلاین‌ها همگام شده و از آنها شکست نخورند.منشی پور در میان صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که در ابتدا به فکر راه‌اندازی کسب و کار خودش نبوده است؛ اما در خلال سال‌های کار به این نتیجه رسیده که خواهد توانست با شروع یک کسب و کار، تاثیرگذاری بیشتری خصوصا در بازار ایران داشته باشد. تصمیم بزرگ او، بازگشت به ایران بوده و منشی پور مطمئن بوده که در صورت بازگشت به وطن، باید کسب و کار خودش را داشته باشد.موسس تپ‌سی در مورد دلیل انتخاب حوزه‌ی تاکسی‌یاب‌های آنلاین برای کار، بازار رو به رشد و پر پتانسیل آن را بیان می‌کند. از نظر او، بازارهایی مانند تاکسی‌های آنلاین و خرده‌فروشی‌ها در تمام جهان پتانسیل رشد بالا را داشته و خواهند توانست به کسب و کار آنلاین یونیکورن تبدیل شوند. او در مورد رقابت با شرکت‌هایی که پیش از تپسی در بازار تاکسی‌های آنلاین ایران حضور داشته‌اند، عنوان می‌کند که این بازار پتانسیل بالایی دارد و آنها در ابتدای تاسیس می‌دانسته‌اند که بازار هنوز برای شرکت جدید تاکسی یاب آنلاین ظرفیت دارد.تمامی کسب و کارها برای رسیدن به سوددهی به دوره ی زمانی مناسب نیاز دارندنکته‌ی ضروریی که منشی پور در مورد سوددهی کسب و کار آنلاین‌ها بیان می‌کند، زمان مورد نیاز برای رسیدن به سوددهی است. از نظر او تمامی کسب و کارها چه سنتی و چه مدرن، نیاز به زمانی برای بلوغ کامل و شروع سوددهی دارند. ولی به گفته‌ی موسس تپسی، آنها به سرعت سرمایه‌گذار جذب کرده و سرعت رشد بیشتری داشته‌اند. منشی پور معتقد است دوران تاسیس و رشد کسب و کار آنلاین‌هایی شبیه به گوگل و فیسبوک که بدون سرمایه‌ی خاص به رشدی عظیم رسیده‌اند در حال پایان یافتن است. به بیان او، بازارها به سطحی رسیده‌اند که بلوغ نسبی آنها، نیاز دارد که کسب و کار آنلاین‌ها با سرعت بیشتری سرمایه جذب کنند و زمان برای سعی و خطا بسیار کم شده است. ولی این زمان به نوع کسب و کار آنلاین نیز وابسته است و کسب و کار آنلاین‌هایی با رقبای کمتر، زمان بیشتری برای سعی و خطا دارند.موسس تپسی در مورد روزهای ابتدایی شرکت به این نکته اشاره می‌کند که سرمایه‌گذاری اولیه از سرمایه‌ی شخصی موسسان بوده اما تیم آنها با وجود تمایل به جذب دیرتر سرمایه، به سرعت به دنبال سرمایه‌گذار بوده‌اند. منشی پور بزرگترین چالش‌های تیمش در شروع کار را ساخت تکنولوژی منحصر به‌فرد و قابل مقیاس‌دهی، و همچنین تشکیل تیم می‌داند. از نظر او برای کسب و کار آنلاینی که نیاز به رشد سریع و زیاد دارد، باید با دقت بیشتری این دو مرحله را بگذراند.میلاد منشی پور تکنولوژی استفاده شده در تپسی را بسیار حرفه‌ای و پیشرفته می‌داند. حمید مهینی، وظیفه‌ی هدایت تیم توسعه‌ی این تکنولوژی را بر عهده داشته و منشی پور معتقد است تصمیم آنها برای توسعه‌ی تکنولوژی از پایه در داخل کشور، رمز موفقیت فناوری تپسی بوده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد تپسی در تکنولوژی، قیمت‌گذاری هوشمند با توجه به مبدا، مقصد، ترافیک و تعداد سفرهای احتمالی در مقصد است.کسب و کار آنلاین‌ها در ایران بیشتری پتانسیل را برای جذب و حفظ استعدادهای درخشان دارنددر مورد تشکیل تیم، منشی پور معتقد است که نیروهای خلاق و بااستعداد زیادی در کشور ایران حضور دارند و کسب و کار آنلاین‌ها خواهند توانست از پتانسیل آنها استفاده کنند. چالش تپسی در این دوره، جذب این نیروها از داخل و خارج کشور و علاقه‌مند کردن آنها به حضور در کسب و کار آنلاینی داخلی بوده است. چشم‌انداز نیروی انسانی تپسی در استخدام این افراد نیز پرورش استعدادهای آنها بوده است. منشی پور معتقد است وجود شرکت‌های کسب و کار آنلاینی به حفظ استعدادهای درخشان در داخل کشور کمک می‌کند. حدود ۱۲ نفر از تیم کنونی تپسی نیز پس از تحصیل در خارج از کشور به ایران و این شرکت آمده‌اند که نشان از علاقه‌مندی استعدادها به کار در داخل کشور دارد.موسس تپ سی در مورد رقابت شدید با اسنپ، آن را ویژگی مثبتی به سود هر دو شرکت می‌داند. از نظر او، کشور ایران برای رشد سریعتر، خواهد توانست از میانبر شرکت‌های کسب و کار آنلاینی فناوری استفاده کند و رقابت میان کسب و کار آنلاین‌های بزرگ، سرعت این رشد را افزایش خواهد داد. منشی پور شایعات منتشر شده در مورد ارتباط نزدیک موسسان و وابسته بودن هر دو به سازمان‌های دولتی را تکذیب می‌کند.یکی از چالش‌های بزرگ تاکسی یاب‌های آنلاین در ایران، مشکلات قانونی و شکایت‌های سازمان‌های مختلف از آنها است. منشی پور در این مورد توضیح می‌دهد که این کار‌ها، زمان زیادی را از او و تیمش هدر داده است. ولی منشی پور در ابتدای تاسیس تپسی، اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داده است. او در روزهای ابتدایی تاسیس تپسی با شمار زیادی از سازمان‌های دولتی قانونگذار جلسه برگزار کرده و در مورد چشم‌انداز و اقدامات شرکتش، توضیحاتی را ارائه داده است. منشی پور چالش‌های قانونی پیش روی کسب و کار آنلاین‌ها را تقریبا طبیعی می‌داند؛ چرا که کسب و کار آنلاین‌ها موجودات جدید و ناشناخته‌ای در بازار و جامعه هستند و پذیرش آنها زمان خاص خود را می‌طلبد. به هر حال چالش‌های قانونی ساخت شده برای تاکسی یاب‌های آنلاین عموما از طرف رقبای سنتی بوده و مسئولان امنیتی، مشکلی با کار این کسب و کار آنلاین‌ها نداشته‌اند. در ادامه منشی پور توضیح می‌دهد که تاکسی یاب‌های آنلاین، امنیت مسافربری شهری را انیز افزایش داده است. در نهایت، آمادگی منشی پور و تیمش که با جلسات ابتدایی تامین شده بود، به آنها در حل چالش‌های حقوقی کمک کرد.عموم چالش‌های حقوقی اسنپ و تپسی از طرف نهادهای غیرامنیتی ساخت شده استمنشی پور یکی از اهرم‌های رقابتی در بازار کسب و کار آنلاینی را قیمت می‌داند. ولی او معتقد است این اهرم هزینه‌ی زیادی داشته و قطعا باید در کنار استراتژی‌های دیگر به کار گرفته شود. او در مورد چالش‌های روزانه‌اش به دنبال مدیرعامل نیز، یک سوم آنها را قانونگذاری، یک سوم جذب سرمایه و یک سوم کار‌های مدیریتی داخل شرکت می‌داند.منشی پور در انتهای صحبت‌هایش بار دیگر به پتانسیل بالای بازار کسب و کار آنلاین برای کشورهای در حال توسعه اشاره می‌کند. بعلاوه، او بازارهایی مانند کسب و کار آنلاین‌های تحویل غذا و تاکسی‌های آنلاین را نیز بهترین نوع کسب و کار آنلاین برای این کشورها می‌داند چرا که این کسب و کار آنلاین‌ها در فضاهایی با سرمایه‌ی کم و پتانسیل نیروی انسانی زیاد، به سرعت رشد می‌کنند.موسس تپسی در پاسخ به سوال حضار در مورد پرداخت مالیات رانندگان سرویس‌های تاکسی یاب آنلاین اینگونه پاسخ می‌دهد که مالیاتی از طرف رانندگان پرداخت نخواهد شد و وظیفه‌ی پرداخت مالیات در حال حاضر بر عهده‌ی شرکت‌های اصلی است. او در مورد سرمایه‌گذاری روی حوزه‌های دیگر نیز به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر بازار کنونی تاکسی یاب‌ها را مناسب دانسته و برای سرمایه‌گذاری جدید فقط در صورتی وارد خواهند شد که مطالعه‌ی کافی روی آنها انجام شود. بیشتر بخوانید: تکنیک هایی برای برگزاری یک رویداد تأثیرگذار دومین رویداد میت آپ تبریز، ۱۹ مرداد گزارش وبلیان از شانزدهمین کسب و کار آنلاین گرایند اصفهان با حضور فریدون کورنگی چگونه بیشترین بهره را از شرکت در رویدادها ببریم گزارش وبلیان از سومین رویداد کارآفرینی مدرن اصفهان
https://www.zoomit.ir/2018/2/13/268373/isfahan-18th-startup-grind/

کلیدواژه : event
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان